Elbil produsentene kommer nå med flere elbiler og bedre rekkevidde. De fleste bruker vanlig stikkontakt uttak til å lade elbilen, men hva skal en gjøre når bilen plutselig trenger langt mer tid til å lade bilen? Det er ikke gledelig å se at bilen trenger 35-40 timer lading når en kommer hjem fra jobb, og det er også en betydelig fare for varmgang og brann når bilen lader så lenge på en stikkontakt.

Situasjonen i dag

Elbiler har kommet for å bli, og flere bilprodusenter har fått øynene opp for Norge. Det er i grunn ikke så rart da Norge er det landet i verden som satser på miljøvennlige kjøretøy, Co2 reduksjon og insentiver til alle som ønsker å kjøpe el-og hybridbiler. Per desember 2016 var det registrert 100.000 elbiler, hvorav E-golf og Nissan Leaf har størst andel av solgte elbiler (Elbil, 2016). De fleste elbiler i dag har et batteri som er mellom 22 kWt og 24 kWt, med unntak av Tesla som har batteripakker opp til 100 kWt. Nå kommer også Opel Ampera-E og Tesla Model 3 med 60 kWt batteri pakker neste år. 3700 stk har forhåndskjøpt Opel Ampera-E (TU, 2017), og 325.000 stk på verdensbasis venter på Tesla Model 3 (DN, 2016).

elbil-vekst-norge
Kilde: elbil.no

Elbiler med små batteripakker kan lades med vanlig stikkontakt (Schuko), noe som gir 2.3kWt med maks effekt på 10 Ampere. En kan forvente å lade 1-1.5 mil per time under optimale forhold. For eksempel vil en E-Golf bruke 10-12 timer til å lade batteriet fullt med schuko, noe som ofte er akseptabelt da mange ikke bruker bilen før dagen etter. I motsetning bruker en Tesla 40 timer på schuko for å lade fullt.

elbil-lading-stikkontakt
Av sikkerhetsmessige årsaker bør ikke elbilen lades med stikkontakt (schuko), ei heller av tidsmessige grunner.

Nå er spørsmålet, hva vil skje når Opel Ampera og Tesla Model 3 samt flere bilprodusenter kommer med større batteripakker slik Tesla allerede har i dag? Vil det være akseptabelt å bruke 35-40 timer å lade bilen, eller må flere investere i en vegglader for å maksimalt utbytte av elbil og rekkevidde?

Bedre rekkevidde, men hva med lading?

Tidligere har vi skrevet om hvorfor det lønner seg å investere i en vegglader, først og fremst er det fordi det gir en større trygghet og mindre brannrisiko. Per i dag står det flere hundre tusen mennesker på venteliste for Opel Ampera-E og Tesla Model 3, mange av disse har nok en liten elbil i dag som ønsker lengre rekkevidde. Mange elbil eiere, inkludert meg, er glad for å lade hjemme med schuko, men nå som flere biler kommer med større batteripakker vil det oppstå et problem rundt ladingen. Det er alltid en mulighet å bruke hurtiglader, men det koster litt og er ikke nødvendigvis en langvarig løsning. Tenk deg den følelsen, du kommer sliten hjem fra jobb, plugger inn elbilen og i displayet står det 30 timer til bilen er full ladet…

elbil-lader-41-timer

Bilen er glad, men spørsmålet om dette synet gleder deg hvis du trenger bilen dagen etter.

Hva med prisen?

Vi i Smartliv vet at det ikke er lett å innhente informasjon om veggladere. Mange bilprodusenter er mer opptatt av å selge bilen, enn å gi deg tilstrekkelig informasjon om lademuligheter. En vegglader koster litt, det er ingen hemmelighet, men vi i Smartliv har alltid hatt som mål å gjøre det lettest mulig for sluttkunde. Det er derfor vi tilbyr elbil vegglader på nedbetaling. Installasjonen foretas av profesjonelle installatører og vi benytter kun kvalitetsprodukter i alle ledd. Alt du må gjøre er å bytte strømleverandør til en av våre partnere. Smartliv utvikler nå et konsept for Smart lading som gjør det mulig å programmere veggladeren til å lade når det er billigst mulig for deg. For å benytte Smart lading må du ha en AMS måler. Alt skjer automatisk. Enklere blir det ikke.

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker mer informasjon, eller om du har noen spørsmål til våre løsninger og produkter.

 

Deepesh Sharma

Markedskoordinator i Smartliv

Deepesh har en master i strategisk markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, med en spesialisering innenfor ny produktutvikling og innovasjoner. Masteroppgaven handlet om hvordan forbrukere påvirkes av gamle positive følelser til å foreta et kjøp, når de leser en produktbeskrivelse skrevet i fortid kontra presens. Har tidligere jobbet som product marketing intern ved Opera Software, primært innenfor app testing, prosjektledelse og statistikk.

Deepesh Sharma Markedskoordinator i Smartliv
  • Hjemmelader
  • Elbil

16 Timer Spart, er 16 Timer Tjent

Vi snakker mye om brannsikkerhet, men vi glemmer ofte at elbil lader handler om komfort. Det betyr at bilen kan brukes til andre formål når vi trenger den. Stikkontakt lading tar lang tid, det går enda saktere rundt vintertider. Komfort for elbil eiere er å koble bilen til en hjemmelader, og få maksimal ladehastighet og effekt.

Kom i gang

Legg igjen din kontaktinformasjon her, så vil vi holde deg oppdatert om våre produkter og tjenester.

* Feltene navn, e-post, telefon og postnummer er påkrevd.

Får du røde felter etter du har trykket på registrer din interesse er det noe mangler du må utbedre.

Registrer interesse